Terwijl afgelopen dinsdagavond 5 november tijdens de raadsvergadering met veel enthousiasme het plan voor de snelfietspaden werd ontvangen, haalde enkele raadsleden toch ook het nalatige onderhoud van bestaande fietspaden nog even aan. Vier miljoen euro wordt geïnvesteerd in de nieuwe brede en veilige snelfietsroute F58 en de doorfietsroute Groene Corridor. "Een fantastisch initiatief" en "Het kan niet snel genoeg", waren de overwegend positieve reacties. Maar hoe zit het met de fietspaden binnen de gemeente Oirschot die zeker ook een opknapbeurt kunnen gebruiken? Hoe denken de inwoners van Spoordonk hierover? Zij wachten immers nog steeds op het beloofde onderhoud van het fietspad vanuit Oirschot naar Spoordonk.

door Marcia Engelander - van den Wittenboer

Voor veel inwoners van Spoordonk is het fietspad richting Oirschot al jaren een 'doorn in het oog'. Volgens Spoordonkers speelt dit al veel langer dan de twee jaar waar men het in de raadsvergadering over heeft. Bij een rondvraag in het dorp Spoordonk heeft iedereen er wel wat over te vertellen. "Ik mijd het fietspad al jaren", vertelt een dorpsgenoot. "Ik rijd helemaal om via de Melklanden om maar niet over dat pad te gaan. Het is hartstikke gevaarlijk, allerlei losse stenen en gaten in de weg. En voor kleine kinderen helemaal die nog niet stabiel kunnen fietsen". En weer een ander; "Beloftes om het pad te maken gaan al veel langer terug dan twee jaar. Ze vergeten het gewoon. Maar wat als hier iemand een val maakt op de fiets. Wie is er dan aansprakelijk?"

Opknapbeurt

Raadslid Peters (CDA) spreekt ook zijn zorgen uit over het onderhoud van de bestaande fietspaden die nog steeds op zich laat wachten. "Onze gemeente kent veel fietspaden die er slecht bijliggen. Twee jaar geleden alweer werd er besloten met voorrang het pad richting Spoordonk aan te pakken en dat is nog steeds niet gebeurd", haalt Peters aan. "Ook het pad van Westelbeers naar Middelbeers en het fietspad bij de Bestseweg ter hoogte van het industrieterrein kan een opknapbeurt gebruiken. En waarschijnlijk nog meer fietspaden als je het aan de inwoners vraagt." Het CDA hoopt dan ook dat met deze investering aan de snelfietspaden de deur wordt open gezet tot de aanpak van het onderhoud aan de bestaande fietspaden.

Kostenpost

Marienette Wemelsfelder namens de D66 kwam ook met vragen over de bestaande trajecten waar nog steeds geen verbetering is. "Als de onderhoudsplicht van bestaande fietspaden niet wordt nagekomen, hoe moeten we dan een heel nieuw fietspad gaan onderhouden?", vroeg Wemelsfelder zich af. "En zijn de kosten voor onderhoud aan het nieuwe fietspad een structurele kostenpost of draagt de provincie daar ook aan bij?" Wemelsfelder benadrukte ook dat er al twee jaar wordt aangekeken naar het fietspad Oirschot- Spoordonk.

Veiligheid

Raadslid Martens van Dorpsvisie vindt vooral de veiligheid belangrijk op de fietspaden. "Het is vooral voor vrouwen heel vervelend om in het donker te fietsen", verklaart zij, "Mannen hebben er misschien minder last van, maar als je dochters hebt dan besef je het vaak wel." Zij wil dan ook graag veilige snelle aansluitingen zien op de nieuwe paden. In Spoordonk wordt ook geklaagd over het tekort aan licht op het fietspad. "Het is een donker pad waar we over moeten en dat gecombineerd met de slechte weg. Het is met gevaar voor eigen leven om daar over te fietsen in de avond."

Slecht weer

Het slechte weer is volgens wethouder van den Biggelaar één van de oorzaken voor het vertraagde onderhoud aan de bestaande fietspaden. "Dan is het al zeker jaren slecht weer", zegt een Spoordonkse smalend over deze uitspraak. En over het traject Oirschot -Spoordonk vertelt de wethouder : "We wachten het onderzoek af aangaande dit fietspad. Er wordt gekeken waar we kunnen asfalteren of betegelen, aangezien er diverse kabels of leidingen onderdoor lopen". Van den Biggelaar herkent zichzelf in het probleem. Hij hoopt dat in 2025 stappen in de goede richting kunnen worden gezet voor de bestaande fietspaden.