Het aantal slachtoffers op de spoedeisende diensten van de ziekenhuizen was de eerste helft van dit jaar blijkbaar al het dubbele van heel 2023. Artsen en verpleegkundigen luiden de noodklok over het almaar toenemend aantal doden en gewonden na ongelukken met fatbikes. Meestal pubers. Hoe lang moet dit nog zo doorgaan? Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat voelt duidelijk niet zoveel voor reguleren. Hij is namelijk van de Partij Voor de Verwildersing. Samen voor ons Eigen.

Vrijwel iedereen in Nederland die niet zelf op een fatbike rijdt klaagt over die dingen. Zo’n beetje de hele Tweede Kamer wil het ding aan dikke banden leggen voor het helemaal uit de hand loopt. Maar Madlener ziet weinig in een helmplicht of een leeftijdsgrens: aparte regels voor de fatbike ziet hij niet zo zitten. Hij vermoedt dat het lastig wordt om een fatbike als een fatbike te kwalificeren, want wat is het verschil tussen een gewone elektrische fiets en een fatbike? Ondertussen blijft het aantal ongelukken maar stijgen en ergert half Nederland zich aan het verkeersgedrag van de jonge fatbikerijders.

Ik heb me al vaak afgevraagd wat er toch mis is de laatste tijd met de verkeerswetgeving. In een hoop binnensteden waren daar ineens de elektrische steps, die met de snelheid van een opgejaagd wild zwijn tussen het winkelend publiek door raceten. De Segway was ook zo’n misselijk geval in het verkeer. Nu zie je er alleen nog af en toe een eenzame beleidsmedewerker mee door de gangen van een Toren C-pand zoeven. De brommobiel met niet-gehandicapten erin, de Stint, de onzichtbare ligfiets: alles kan tegenwoordig de weg op blijkbaar.

In mijn brommertijd had je een hele trits aan reglementen waar ook nog behoorlijk streng op werd gecontroleerd. De verveelde dorpspolitie jaagde zelfs op opgevoerde brommertjes. Omdat het ding een brom-fiets was, moest je er óók mee kunnen fietsen. Ik heb het nog weleens moeten demonstreren aan oom agent, een treiterige opdracht met een ding van bijna honderd kilo. Nu zie ik elektrische fietsen en fatbikes ongehinderd en ongecontroleerd voorbij komen met snelheden van soms tegen de zestig per uur. Ik betrap me er ook weleens op dat mijn oude brein - dat ooit de ’18 km per uur fiets’ heeft opgeslagen - nog niet is ingesteld op dat snelle spul. Ineens zijn ze er als je wilt afslaan, of je inhaalactie met je auto duurt onverwacht drie keer zo lang. Levensgevaarlijk.

Hoe komen kinderen van 11, 12, 13 jaar toch aan een ‘fiets’ van tweeduizend pietermannen denk ik dan. Iets te vrijgevige ouders misschien, die het zielig vinden dat hun kind anders echt moet fietsen naar school? Ik zie in die leeftijdsgroep in ieder geval weinig krantenbezorgers meer tegenwoordig. Gezond lijkt het me ook al niet, zo’n ‘inspanningsloze’ fiets. Je ziet al zoveel pubers met een slechte conditie en overgewicht. Een drogreden is altijd dat een elektrische fiets een gezond en milieubewust alternatief zou zijn.

Voor een diesel zuipende grachtengordeltractor misschien wel ja, maar voor de gewone fiets: no way.

Blijft het argument van de minister: hoe kwalificeer je een fatbike of een fatbikerijder als zodanig? Ik heb wel wat suggesties. Als de bestuurder zich veel te snel over het fietspad beweegt, lusteloos onderuit gezakt hangt, met een bolle rug zit, meer oog heeft voor zijn/haar TikTokfilmpjes dan het verkeer, over het voetpad scheurt, of verveeld en rakeloos langs andere weggebruikers racet en de risico’s overduidelijk niet goed inschat bijvoorbeeld. Dat alles uiteraard zonder helm. Overigens staat een opgevoerde fatbike sowieso al te boek als een ‘niet-goedgekeurde bromfiets’.

Ik zou denken dat er wel wat te handhaven valt, maar misschien moet de minister het zich niet te moeilijk maken met het meten van de banddikte of andere kul. Maak gewoon onderscheid tussen fietsen en bromfietsen. Bij de bromfietsen horen ook voortaan alle elektrische fietsen, inclusief fatbikes. Die mogen maximaal 45 km per uur, mits de bestuurder een bromfietsrijbewijs heeft en dus ook minimaal zestien jaar is, hij/zij een helm draagt en het ding is goedgekeurd voor de Nederlandse wegen.

Dan wordt het verkeer ook weer vet.