O la la, als je tegenwoordig door de gemeente Oirschot fietst, wandelt, achter een rollator loopt of met een scootmobiel rijdt dan moet je niet links en rechts naar mooie pandjes kijken, maar naar de grond. Want de straten worden er niet veiliger op. Hoeveel glasvezels hebben we eigenlijk nodig als consument? En wie gaat die achtergebleven gaten in de straten controleren en repareren?
Lang vóór de bekabelingen waren er ook al gaten in de weg, door achterstallig onderhoud. Jeroen heeft bijvoorbeeld schade aan zijn autobandvelg opgelopen door een verzakking in de Raffendonksestraat (zie foto). Toen hij was gestopt om de schade te bekijken hoorde hij van bewoners dat het betreffende gat al meerdere keren was gemeld. Nadat Jeroen de gemeente aansprakelijk had gesteld voor zijn schade was het gat plotsklaps binnen enkele dagen al gerepareerd! Dankzij de tussenkomst van een onafhankelijk schadeverhaalbureau NODR uit Amsterdam, zie NODR.nl. Jeroen: “Ik wist niet dat aansprakelijk stellen dé manier is om reparaties aan de weg voor elkaar te krijgen”. We vervolgen onze toer. Overal gaan deuren en ramen open en wordt gevraagd waarom wij van onze fiets zijn gestapt en zo nadrukkelijk naar de grond staren.
Daarbij weet iedereen nog meer hinderlijke gaten aan te wijzen. Het onveiligst vinden wij de gaten en het zand op St Jorishof en in de Dekanijstraat. Aanwonenden vertellen ons dat mensen zich verstappen en uitglijden. En dat ze zo’n anderhalf jaar geleden een lijst hebben aangeboden aan de Oirschotse Adviesraad Zorg en Samenleving met 81 aandachtspunten. Die zijn helaas nog niet opgelost. Wij adviseren de gemeente om dankbaar te zijn dat inwoners gaten melden, deze meldingen serieus te nemen en niet te wachten met repareren tot ze aansprakelijk gesteld worden.
Jeroen Jongbloets, Anita Reekers, AnneMarie van Schoonderwalt