Op 20, 21, 22 en op 27, 28 en 29 september wordt in het Joe Mann Natuurtheater door Ons Eygen Landt ’Zestien dagen Aarle’ ten tonele gebracht. In een aantal artikelen wordt hieraan aandacht besteed.
“Zestien dagen Aarle” vormt een indrukwekkend monument voor de bevolking van Aarle aan het eind van de tweede Wereldoorlog, die van huis en haard verdrevenen onderdak bood en te eten gaf, maar ook voor al diegenen, die wereldwijd ook nu nog vluchtelingen, verdrukten en kansarmen opvangen. En dan blijkt vol = vol een heel relatief begrip.
Lieke Faber uit Liempde, voor Ons Eygen Landt geen onbekende, is de regisseur die verantwoordelijk is voor het eindresultaat.
Over de voorstelling zegt Lieke, dat zij met heel veel plezier de repetities leidt, omdat zij met een erg enthousiaste groep te maken heeft. Ook al zijn er wat tegenvallers geweest door het om uiteenlopende redenen wegvallen van een aantal spelers. Maar Lieke heeft dit weten op te vangen door het script aan te passen. Het door Jan Smeets geschreven en in 1994 en 1995 opgevoerde “Zestien daogen Aorzel” is uitgangspunt geweest. Lieke heeft het bewerkt met als resultaat dat het hele stuk in het Nederlands geschreven is en dat er nu sprake is van een doorlopend verhaal in plaats van kleine verhaaltjes met liedjes er tussen in. De liedjes maken nu ( nog meer) onderdeel uit van het geheel, zodat er meer sprake is van een muzikale voorstelling dan van een voorstelling met muziek. Zo zullen er liedjes door spelers meegezongen worden.
De liedjes komen voor rekening van de koren “Sol” en “De Gouden Appeltjes”, die op dit moment druk bezig zijn met de voorbereiding. In alles blijft Lieke de eindverantwoordelijke.
De aangrijpende teksten van de liedjes zijn door Jan Smeets geschreven en zijn ook nu nog actueel. Ze zijn op muziek gezet door Marty van der Staak en Tom Bruijns.
Achterkleinkind van onderduiker
Anders is ook dat het verhaal naar de tegenwoordige tijd is gehaald. Hiervoor heeft Lieke twee personages toegevoegd, het achterkleinkind van de onderduiker op de boerderij in Aarle en de kleindochter van de muzikant. Door hun ogen kijken zij terug naar de productie in 1994/1995 en naar de Tweede Wereldoorlog.
Dat de teksten van Jan Smeets nog actueel zijn blijkt o.a. als hij zich afvraagt ‘of de wereld er over 50 jaar beter uit zou zien dan vandaag’. In de negentiger jaren was het perspectief een stuk positiever na de val van de muur, de omwenteling in de Sovjet Unie en de ontspanning tussen Oost en West. Hoe anders is het nu met de oorlog in de Oekraïne, de oorlog tussen Israël en Hamas, en andere de wereldvrede bedreigende ontwikkelingen. Jan leek dit te voorzien.
Kaartjes voor de voorstelling zijn vanaf 22 juni te reserveren via www.onseygenlandt.nl