Dinsdag 26 maart wordt het project Groot onderhoud aan de Donk en omgeving feestelijk afgesloten door Jansen Huybrechts in samenwerking met aannemersbedrijf van Rijswijck in opdracht van WoonInc. Hoe kijken de bewoners van de renovatie erop terug? Irritatie, woede en opluchting zijn de emoties die de boventoon voeren wanneer je met de bewoners spreekt. Ook bij de Bewoners van het Sleebos, waar ze een half jaar eerder klaar waren met de renovatie, maakt het nog altijd veel emoties los.
door Marcia Engelander
Het is een geweldig initiatief om de huizen te renoveren en te verduurzamen. Achteraf is iedereen tevreden. Maar dat wil niet zeggen dat alles geruisloos is verlopen. ”Twee maanden zou het duren, het nam uiteindelijk een half jaar in beslag”, vertelt Dhr. Harks wonende aan het Sleebos, ”De planning was compleet onlogisch. Allerlei verschillende partijen werkten langs elkaar heen. Totaal geen communicatie. Op deze manier zaten wij maandenlang in een drilboor-situatie”.
De geluiden vanuit de Donk en omgeving zijn niet anders. Naast de normale overlast die je kunt verwachten bij een renovatie zijn er meldingen van schades, omgewaaide stellages, lekkages en werk dat keer op keer uitliep. Bij Mevr. Beyk is alles fout gegaan dat fout kon gaan. ”Het begon al bij de tegels, bij het kappen werd de waterleiding geraakt met alle gevolgen van dien”. Ook bij de heer Obispo is er lekkage geweest. ”Ze waren vergeten de schoorsteen te voegen”. Vervolgens lagen de zonnepanelen weken doelloos op het dak, want ze werden maar niet aangesloten. Het toppunt was nog wel het voegen van de buitenmuren in hartje winter. ”Bij vorst kun je helemaal niet voegen’, vertelt Dhr. Vermaas, ”Het voegsel viel er zo weer uit”.
Klachten afzuigsysteem
Vaak werden afspraken niet nagekomen .”Je neemt een dag vrij en dan komen ze niet opdagen”, vertelt een bewoner aan de Donk, ”op een gegeven moment heb ik de poort maar open gelaten”. Ook bij hondenbezitters was de situatie vervelend. ’Doe de hond maar in de schuur’, werd gezegd door een medewerker van het project. Het laatste woord over het mechanische afzuigsysteem is ook nog niet gezegd. ”Het is compleet waardeloos, je kunt hem niet zachter zetten. En in de winter trekt het alle warmte weg”, vertelt Dhr. Harks. Een andere bewoner vertelt dat hij er ’snachts wakker van wordt als de installatie opeens aanslaat. Meerdere bewoners hebben inmiddels de stekker er maar uitgetrokken. Voor sommige bewoners is de feestelijke afsluiting pas echt een feit wanneer de nog openstaande werkzaamheden zijn opgelost en de schades zijn afgehandeld.