In deze tijd van nieuwe mobiliteitsvisies om de verkeerscongestie aan te pakken, doen gemeentes er alles aan om fietsen, wandelen en het OV beter te faciliteren, zodat automobilisten hun auto vaker laten staan en de files afnemen. Gemeente slaat voor nieuwbouwwijk de Kemmer echter de omgekeerde weg in.
In het participatieproces Lidl rotonde noemde een deelnemer van de Klankbordgroep het een ‘Tupperware Party’, omdat er maar één merk (Ovonde) te koop was en de andere merken (lees rotonde varianten) niet verkrijgbaar waren. Voor bewoners en bezoekers van de Kemmer, bleek er echter nog een giftig addertje onder het gras te zitten in de vorm van een beperking van de fietsmogelijkheden. Ongeacht welke rotonde/ovonde variant het ook zou worden, wil men het koppelen aan opheffing van het oostelijke fietspad over het kanaal tussen Koolmond en de Drossaard.
Verkeerkundig streeft gemeente Oirschot er naar om de fietsers tussen Oostelbeers en Oirschot aan één kant van de weg te concentreren (de westkant). Buiten de bebouwde kom is het aanbod fietsers zeer beperkt en kan dit makkelijk. Binnen de bebouwde kom ligt dit anders. Inmiddels blijken er namelijk nieuwe inzichten te zijn ontstaan. Er is een fietsomleiding om het BP tankstation gekomen en het oostelijke fietspad bij Laco wordt gedoogd om te voorkomen dat fietsers twee keer de drukke Kempenweg zouden moeten oversteken. Voor het fietspad tussen Koolmond en de Lidl rotonde is de beperking van alleen een westelijk fietspad, inmiddels ook achterhaald. In de komende 15 jaar zal nieuwbouwwijk de Kemmer groeien tot zo’n 1.000 huishoudens. Drie keer zo veel als Moorland nu heeft.
Gezinnen met jonge schoolgaande kinderen fietsen vanuit de Kemmer vier keer per dag, via het Kempenweg viaduct het kanaal over. Op dit moment kan men via het oostelijke fietspad veilig tussen de Drossaard en de Kemmer op- en neer, zonder dat men andere verkeersstromen kruist (conflictvrij). Na de beoogde opheffing van dit fietspad, zouden grootouders of vaders- of moeders vanuit de Kemmer dan 200-300 meter moeten omfietsen met hun kroost. Daarbij passeren ze op hun weg drie onveilige situaties (conflictpunten) 1. Het knooppunt bij de Langzaamverkeersbrug bij Moorland. 2. De kruisende stromen verkeer bovenaan de afrit Moorland van de Kempenweg. 3. De Lidl rotonde/ovonde om bij de Bestseweg te komen.
Nieuwbouwwijk de Kemmer gaat er dus niet bepaald op vooruit bij de beoogde reconstructie van de Kempenweg, a raison van 800.000 euro. Omgekeerd heeft de beoogde fietsbeperking eveneens negatieve impact op bewoners van de Notel en de Drossaard, die naar de sportvoorzieningen in de Kemmer willen fietsen. De circa twaalf belangengroepen ten zuiden van het kanaal zijn niet geïnformeerd, hebben geen participatieproces mogen doorlopen en ingediende alternatieve oplossingen zijn niet besproken. Buurtgroep de Kemmer pleit er bij gemeente Oirschot voor, om zo snel mogelijk alsnog een degelijk participatieproces voor de reconstructie Kempenweg Fase II op te starten met de belangengroepen aan de zuidkant van het kanaal. Anders jaagt gemeente inderdaad een heleboel goed willende fietsers de auto in en wordt het zelfs nog drukker op de Kempenweg.
Cees Ouwerkerk - Buurtgroep de Kemmer