Jo van de Biggelaar (1939) begon in 1965 met het opknappen van auto’s in een leegstaand hok op het erf van zijn schoonouders, de fam. Fiers, aan de Steenfortseweg in Middelbeers. Omdat Jo de auto’s tiptop in orde af wilde leveren, moesten de auto’s ook opnieuw gespoten kunnen worden en daarvoor richtte hij provisorisch een spuiterij in door een zeiltje te spannen. Nadat Jo in 1967 trouwde met Rina Fiers (1942) en ging wonen in een klein huisje van de familie Mutsaerts aan de Voorteindseweg, bleef hij nog anderhalf jaar werken in de ‘garage’ aan de Steenfortseweg. Na een tip van opperwachtmeester Branderhorst kochten Jo en Rina van de Biggelaar het pand van loonwerker Kees Deenen aan Driehoek 2, waarbij de loods als garage ging dienen. Op de foto zijn nog de grote openslaande schuurdeuren van de loods te zien. Jo liet hier een grote roldeur achter plaatsen. Ook kwam er meteen een benzinepomp. Later zou daar ook LPG bijkomen.
Omdat Jo in het begin de kost nog niet volledig kon verdienen met zijn garage, had hij nog een extra klus erbij. Drie keer per week bracht Jo voor Jan de Rooy uit Son een vrachtwagen naar Parijs à 150,- per rit. En dan telkens met drie andere chauffeurs, met een zwarte taxi die achter hen aan was gereden, weer terug naar Son. Van lieverlee kwamen er steeds meer reparaties en spuitwerk in de garage. Vooral van garages Louwers en van Zelst uit Oirschot en Versteden (alleen spuitwerk) en Autobedrijf Speelheide uit Best. Jo kreeg er in korte tijd veel klanten bij, omdat hij goedkoper kon werken dan de grote jongens in Eindhoven.
De eerste jaren werkte Jo alleen, wel vaak geholpen door Harrie Wouters die hier een liefhebberij in had. Later kwam het personeel: Eli van der Heijden was monteur, Albert Bressers en Harrie Bullens deden het schadewerk en Martien Bullens verzorgde het spuitwerk. Zoon Berry werkte vanaf zijn tienerjaren ook mee in het bedrijf, werd mede-vennoot, maar zou het bedrijf later niet overnemen.
Jo ging op een gegeven moment ook auto’s verkopen. In het begin Renault, waarbij hij de auto’s bestelde bij dealer van Gompel in Reusel. Maar volgens Jo duurde het ‘der in en der uit’ voordat die bestellingen geleverd werden. Daarom betrok Jo ze toen maar bij Fassbender Valks in Schijndel, die heel snel leverde. Maar Jo verkocht zoveel auto’s, 60 stuks per jaar, dat de dealer dat niet goed meer vond. Jo werkte in hetzelfde rayon als de dealer zelf en dat mocht niet. Daarom stapte Jo over naar Citroën, die hij bestelde bij Peeters in Hapert.
Voor de spuitcabine golden, ook toen al, strenge regels. Jo heeft wel eens een controleur van de milieudienst het dak van zijn spuiterij opgestuurd om de afvoerpijp goed te laten zetten. Dan wist Jo immers zeker dat de pijp goed stond. Toch gebeurde het wel eens, als de wind verkeerd stond, dat de omwonenden er last van hadden. In 2001 is het bedrijf verhuisd naar Oirschot en in 2008 werd het bedrijf verkocht aan Autopolar.
Jo kijkt heel mooi terug op zijn werk in de garage: “Ik heb altijd veel goede klanten gehad, goed contact met de klanten ook. Nooit geen verveel gehad, met geen enkele klant.” De contente mens, ooit een cadeau van een tevreden klant, staat nog steeds op de kast bij Jo en Rina. Op de plaats waar vroeger de kost verdiend werd, staan nu twee nieuwe huizen, waar Jo en Rina en Berry met zijn gezin alweer 15 jaar wonen.
(Foto’s: fam. van den Biggelaar; tekst: Joke van Ham, heemkundekring “Den Beerschen Aard”)