Na zijn succesvolle roman ‘De erfenis van Karlijn’ zet André Rooijakkers een nieuwe stap op het auteurspad. Met de bundel ‘Blozend Blij’, die vorige maand het levenslicht zag, verrast hij de lezer met een flinke diversiteit aan zielenroerselen, (semi-) biografische gebeurtenissen en fraaie sfeertekeningen uit de omgeving waar hij zijn leven lang doorbracht: de Beerzen.
door Rens van Ginneken
Het doet de schrijver tekort om zijn nieuwe boek te bestempelen als een ‘post-corona product’, maar dat de pandemie een behoorlijke impact had en dat het daarna weer opengaan van de wereld voor een nieuwe schrijversbloei zorgde, dat erkent hij ten volle. ‘De corona die de vrijheid deed wankelen’, zoals hijzelf op de achterflap van het boek omschrijft, inspireerde hem om het geluk daarna en de helden van die periode in een ‘vurig eerbetoon’ aan het geduldige papier toe te vertrouwen. Met deze bundel korte verhalen, soms speels meanderend tussen proza en poëzie, betoont hij zich een echte intuïtieve schrijver. “De verhalen ontstaan vooral op gevoel, waarbij ik altijd naar manieren zoek om het zo beeldend mogelijk te beschrijven. Ik heb wel het idee dat ik daarin slaag: ik hoor vaak van lezers dat ze het gevoel hadden er zelf bij te zijn geweest”, vertelt Rooijakkers met een glimlach.
Verhaal machtiger dan de schrijver
Hij vervolgt: “Dikwijls is het een combinatie van zaken die ik weleens gezien of gehoord heb en waar ik dan mijn fantasie aan toevoeg. En soms is het honderd procent fictie, of juist weer helemaal echt gebeurd. Ik heb meestal wat steekwoorden die ik eerder opschreef en dan begin ik gewoon.” Blijkbaar is het verhaal van machtiger dan de schrijver, want zo zegt de auteur: “Het verhaal ontstaat bijna als vanzelf onder mijn handen en het is voor mijzelf ook vaak verrassend waar ik uitkom. Wat me soms ook verbaast is dat iedereen weer andere dingen uit mijn verhalen haalt. In ieder geval ligt de emotie altijd dicht onder de oppervlakte en het is voor mij zelf ook niet altijd verklaarbaar wat er op het papier komt. Ik zoek vaak de rust van de nacht om te schrijven. Vervolgens ga ik tot een uur of vijf door en komt er niets van slapen. Ik kan er goed tegen hoor; dan functioneer ik nog prima de volgende dag. Maar de nacht erop slaap ik dan wel echt als een os.”
Brabantse sfeer
Rooijakkers is opgegroeid in een groot gezin met dertien kinderen in Oostelbeers, dichtbij het schilderachtige landgoed Baest en hij woonde vervolgens ook in Westelbeers en Middelbeers. Die basis komt vaak terug in zijn verhalen, die daardoor soms ook een wat streekroman-achtige, Brabantse sfeer ademen. “De plek waar ik opgroeide, aan de Groenewoudsedijk, vlakbij Baest, is natuurlijk een iconische, natuurlijke omgeving. Elk seizoen toont zich er op een geheel andere wijze en ik kon er naar hartenlust naar dieren kijken, gaan vissen en vruchten en noten verzamelen. Voor mij als kind was op tijd thuiskomen wel een opgave, haha! In zekere zin zit dat speelse jongetje nog wel in mij. Vandaar ook die foto’s van een jongetje in ‘Blozend Blij’. Een andere belangrijke, bepalende factor was dat grote gezin uiteraard. Het was een warm en gezellig nest, waar we vaak met drie op een kamer sliepen. Dat maakte wel dat privacy eigenlijk geen optie is. Dat was ook de reden dat ik al op 19-jarige leeftijd op mezelf ging wonen.”
De rol van muziek
Dat had nog een ander belangrijk voordeel, zo vertelt Rooijakkers. “Ik ben een echte muziekliefhebber en in mijn eigen woning kon ik lekker de muziek draaien die ik mooi vond. Die liefde is jong begonnen: als klein mannetje ben ik eens helemaal naar Eindhoven gefietst om het singeltje ‘Maggie Mae’ van Rod Stewart te gaan kopen. Ik ben vier uur onderweg geweest, omdat ik ook nog verdwaalde. De muziek is altijd een grote rol blijven spelen in mijn leven en daarmee nu ook in mijn verhalen. Rod Stewart hoor ik nog steeds heel graag, bij hem hoor je dat hij om zijn publiek geeft, maar ook Bruce Springsteen en Pearl Jam bijvoorbeeld. Maandagavond maak ik altijd mijn muziekavond: koptelefoon op, alles uit en dan de hele avond luisteren. Heerlijk is dat.”
Voetbalclub als inspiratie
Een ander belangrijk element in zijn verhalen is zijn grote betrokkenheid bij enkele voetbalclubs in de regio, waaronder uiteraard vv Beerse Boys waar hij lang voetbalde, maar ook vele jaren jeugdtrainer was. “Dat heeft me in grote mate gevormd, zeker het trainerschap was belangrijk. Dat je wat voor die jonge jongens kan betekenen, dat doet wat met je. Daarnaast heb je bij een club met veel verschillende mensen te maken: de spelers, de supporters, de vrijwilligers: iedereen draagt bij aan de club. Voor mijn verhalen put ik graag ook uit die ervaringen.”
Respect voor de zorg
Het boek draagt de subtitel ‘Storm, corona, verdriet fier teniet’. “In zekere zin heeft die periode mij ook weer dingen doen beseffen. Al die vrijwilligers en medewerkers in de zorg bijvoorbeeld die pal stonden, soms ook met gevaar voor hun eigen gezondheid. Dat verdient veel respect vind ik. En mooi dat je na een periode van tegenslag toch weer de draad op kan pakken. En weer kan dromen van mooie dingen!”, zo besluit Rooijakkers.
Het boek ‘Blozend Blij’ is te koop bij Bol.com en bij Book.Scout voor 18,99 euro. Ook zijn roman ‘De erfenis van Karlijn’ is nog leverbaar. De boeken zijn ook bij André Rooijakkers zelf te bestellen via: andrerooijakkers@gmail.com of telefonisch via: 06-37311584. De kans is dan groot dat het boek door de auteur zelf wordt bezorgd.