Dafjes in alle varianten, kleuren en types trokken zondag vele bewonderaars naar het Doornboomplein in Middelbeers. Ook veel Dafrijders van heinde en verre en andere fraaie oldtimers vonden hun weg naar het dorp van Truus-Smulders Beliën. Deze legendarische burgemeester, de eerste van de vrouwelijke kunne in de Nederlandse geschiedenis, was zelf ook een fervent Daf-chauffeuse. In 1960 werd een grote Daf Rally verreden vanuit Middelbeers, reden voor OTO en Dafclub Nederland om dat spektakel anno 2023 nog eens te herhalen.

door Rens van Ginneken

Vele tientallen Dafjes staan er te blinken, voor grandcafé De Beerze, ooit het gemeentehuis van de Beerzen. Er zijn nogal wat modellen gemaakt, van de Daf 600 die ook de burgemeester bezat, tot aan de sportieve Daf Marathon en de legergroene exemplaren die voor Defensie reden bijvoorbeeld. De eigenaren, van Arnhem tot aan Roosendaal, zijn veelal net zo goedmoedig als het sympathieke wagentje zelf. Burgemeester Judith Keijzers komt zelf ook aangereden in een Daf 600, na een korte instructie door de eigenaar.

De paden op…

Vele honderden toeschouwers op het plein zijn er getuige van hoe ze even later het startsein geeft voor de rally. Dat resulteert in een bonte stoet vrolijke Dafjes en andere vaak prachtig gerestaureerde oldtimers van talloze nationaliteiten. Die stoet voert onder meer langs Landgoed Baest en over de lommerrijke Montfortlaan. In de middag wordt er aangelegd bij het Daf testparcours in Sint-Oedenrode. De afsluiting van de mooie en gemoedelijke rallydag is bij Komaen in Spoordonk. De ruim 120 deelnemers houden een mooi stuk rijdend erfgoed in beweging en daarmee in dierbare herinnering.

Verslagje deelnemer F. Hoorn

”Rond de klok van elven was het tijd om de motoren te starten en te gaan rijden. Alle oldtimers werden door burgemeester Judith Keijzers uitgezwaaid met een Brabantse vlag en een bijbehorende brede glimlach.

OTO en de DAF-Club Nederland hadden samen een heel mooie route op papier gezet. Vertrokken vanaf het plein zaten we al snel in het buitengebied. De zon zorgde voor extra glimmende bolide’s en de natuur in de omgeving is prachtig. Af en toe wat smalle weggetjes met links en rechts wat koeien of akkers met graan en maïs, dan weer door de bebouwde kom of door het bos.

Uiteindelijk zagen we de grote borden de proefbaan van DAF. Op een enorm grote rotonde stonden enkele spiksplinternieuwe DAF-trucks te glimmen en daar mochten wij onze oldtimers bij parkeren.

De pauzetijd was ruim voorzien. Iedereen had volop tijd om de stoeltjes uit de kofferbak te halen, de meegebrachte lunch naar binnen te werken en dan ook nog eens een rondje te lopen langs al die prachtige oldtimers èn natuurlijk niet te vergeten: die prachtige, machtige en krachtige vrachtwagens van DAF.

Gentlemen, start your engines

Na een tijdje klonken door de luidsprekers enkele toespraken en bedankwoordjes voor alle helpende handen. Daarna kon ieder naar de auto’s gaan om in groepen van 25 over de testbaan te racen. Natuurlijk mocht je niet inhalen en moest je achter de Dafjes met zwaailicht blijven, maar ik weet zeker dat ik niet de enige was met een enorm brede glimlach op zijn gezicht na een paar rondjes over het ‘circuit’.

Ruitenwissertest

Voordat we de testbaan afreden hadden we ook allemaal de routebeschrijving gekregen van het tweede deel van de rit: ook dit keer weer door de prachtige omgeving al was er wel een dingetje anders. De meeste cabrio’s hadden hun dak al dicht gedaan en dat bleek ook nodig te zijn, want ineens kregen we enorm dikke regendruppels te verwerken. Mijn ruitenwissers hebben de test doorstaan!

Na regelmatig links, rechts, oppassen voor fietsers en wandelaars kwamen we terecht bij Komaen. Ik heb genoten van al die mooie auto´s, een goed uitgestippelde rit … wat wil je nog meer… tot de volgende keer.